Logboeken

Kalender

« Januari 2018 »
MDWDVZZ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Zoeken

 

Laatste Berichten

  • Afscheid van de snelweg
    1 April 2007 - 23:55
  • De file in Islamabad, Pakistan.
    31 Maart 2007 - 22:37
  • Wat ik allemaal nog had willen
    29 Maart 2007 - 9:40
  • Kijk nou
    28 Maart 2007 - 10:00
  • Buren op bezoek
    23 Maart 2007 - 16:26
  • Goudklompjes
    20 Maart 2007 - 14:15
  • Frisse doorstart
    19 Maart 2007 - 12:22
  • Afscheid
    16 Maart 2007 - 11:09
  • Duimen omhoog
    15 Maart 2007 - 8:20
  • Al licht
    14 Maart 2007 - 8:14
  • Mistig
    13 Maart 2007 - 8:32
  • YOU ARE NOT ALONE
    12 Maart 2007 - 12:50
  • Second contact
    9 Maart 2007 - 9:02
  • First contact
    8 Maart 2007 - 8:19
  • Goedemorgen snelweg.
    7 Maart 2007 - 8:11
  • Filevrienden
    6 Maart 2007 - 8:48
  • Aanvang filezwaaien
    5 Maart 2007 - 12:23
  • Voorbereiding filezwaaien
    14 Februari 2007 - 14:27
  • Afscheid van de snelweg



    Het afscheid van de snelweg valt zwaar. De laatste drie dagen van het Filezwaaien zitten er op. Er zijn aardig wat mensen naar de presentaties gekomen om met ons te filezwaaien, in mijn auto naar de file cd te luisteren en de filefilms en de file posters te bekijken. Het is echt frappant dat willekeurig wie er zwaait, het steeds verassend en inspirerend blijft werken. Het is zo gek contact te maken met al die verschillende prive situaties in die kleine bewegende territoria die langs komen. In een oogopslag zie je welke sfeer er in de auto hangt. Hoe er wel of niet teruggezwaaid wordt, men ons wel of niet aan kijkt , er wel of niet gegniffelt, gelachen wordt of dat er neutraal, afwezig of afwijzend wordt gereageerd. Zoals de mensen in Alaska misschien wel honderd woorden voor sneeuw hebben zo kan je net zoveel woorden geven aan de kwaliteit van het filezwaai contact. Je moet het echt gedaan hebben om dat te snappen. Doe het !
    Rob van Maanen las langs de snelweg zijn column voor. Die eindigt er mee dat binnen niet al te lange tijd de burger zich als een comfortnomade voorgoed vestigt in zijn mobiele huis, de auto. Alleen de outcast woont dan nog in een stenen huis.

       Lino - 1 April 2007 - 23:55

    De file in Islamabad, Pakistan.



    The Happy traffic jam
    Op 14 augustus is er een groot kleurrijk vuurwerk ter gelegenheid van onafhankelijkheids dag in het centrale park van de stad Iedereen wil dat graag zien en meer en meer mensen komen hun huis uit. Een groot deel van de bevolking gaat met de auto op pad in een poging zo dicht mogelijk bij het park in de buurt te komen. Bij de smalle toegangs poorten van het park ontstaat dan de file.

    Er heerst een goede stemming in deze file. alle families hebben een klein platvorm op hun auto geconstrueerd. Daar op het dak van hun autogenieten ze in meegebrachte stoelen van hun picknick party. Er worden ook concerten gegeven op de autodaken.

    Voordat het echte vuurwerk begint gooien jongens rotjes en gillende keukenmeiden naar dikke tantes die grotere rotjes teruggooien. Kinderen en jongeren dragen maskers die monsters of verschillende soorten geesten voorstellen. Er zijn mensen met de Pakistaanse vlag op hun hoofd geschilderd.

    In deze file willen de mensen hun kwaadheid vergeten. Ze willen gewoon lol maken en genieten van elkaars gezelschap, het vuurwerk en alle dingen erom heen. Agsa Inam

    Morgen meer over de file in Sofia.

       Lino - 31 Maart 2007 - 22:37

    Wat ik allemaal nog had willen

    Wat ik allemaal nog had willen doen in Orbino.

    1.Tijdens de zonsopgang ‘ en zonsondergang foto’s maken met mijn Hasselblad (6x6 cm dia). Op de tijdstippen dat wij filezwaaiden, werd het licht c.q. donker. Prachtig is de omgeving van Orbino dan. De wereld in zwart/wit, de lucht in kleur. De verkeerslichten en autolampen als enige kleur in het landschap waar alles er uit ziet als de cut outs in een schimmenspel.
    2. Orbino als kantine voor de buren: de bedrijven als Ranzijn, de bouwers van Heijmans, de bewoners en de volkstuinders in de buurt uitnodigen. De buren te laten filezwaaien en laten vertellen hoe ze het vinden, die nieuwe wegen, alle auto’s, alles dat verdwijnt en wat er voor in de plaats komt.
    3. Orbino van binnen uit 's nachts verlichten. Of videobeelden van zwaaiende mensen of beter nog witte doeken met zwarte teksten, vanachter met bouwlamp verlichten. Toen ik er s'avonds was, zag ik dat Orbino zelf ook wel uitgelicht mag als een teken in het landschap.
    4. Liefste wens is al filezwaaiend en liftend met een YOU ARE NOT ALONE bord voor een reis om de wereld te vertrekken vanuit Orbino en na een jaar met verhalen en beelden terug te komen. Islamabad hoort daar er zeker bij.

    Nu heb ik afgelopen twee weken het materiaal verwerkt van de zes weken onderzoek die vooraf gingen. Vijftien uur video, foto's, geluid en studenten onderzoeken.
    Ik ben tevreden met de route die ik hierin heb afgelegd. Het onderzoek naar de file startte ik begin februari met een internationale groep van vierentwintig studenten. Uiteindelijk vergezelden acht mij naar Orbino en twee leverden een bijdrage van een afstand. Het proces was bij tijden zwaar voor de studenten en daardoor ook voor mij. In mijn werk vraag ik me af 'wat heeft de situatie nodig ?' en'hoe kan ik daar een bijdrage aan leveren ?'. Daarvoor moet je 'de situatie' goed leren kennen. Je zelf bekwamen in het formuleren en telkens weer herformuleren van vragen. Ik werk van dag tot dag verder met de inzichten die dit proces van bevragen oplevert. Dat gaf studenten een gevoel van onzekerheid ondanks mijn enthousiasme over de resultaten van hun inspanningen. 'Waar gaat dit naartoe ?' 'Ik weet het ook niet. Maar het gaat goed. We vinden het uit. Het komt goed' Het is goed gekomen.

       Lino - 29 Maart 2007 - 9:40

    Kijk nou

    Een vriend van mij vond dit bericht in de
    NRC van 31 maart 2000.

    Agenten bestrijden file met de hand
    Door GUUS VALK

    DRIEBERGEN, 31 MAART. In de stromende regen staan om half zeven 's ochtends drie politieagenten in reflecterende jassen langs de A12 bij Arnhem te zwaaien naar de automobilisten. Met armgebaren zetten zij de bestuurders ertoe aan hun snelheid constant te houden, om filevorming te voorkomen. Een dure en arbeidsintensieve oplossing. Maar, legt brigadier Gerard van Mameren uit, "een mens zegt meer dan tien borden."
    Het zwaaien naar de automobilisten lijkt te helpen. Om acht uur staat het autoverkeer nergens stil, overal is een redelijke doorstroming. "Drie, hooguit vier kilometer, een normale ochtend", geeft Van Mameren door aan zijn collega's langs de weg. Twee jaar geleden was een file van negen kilometer nog heel normaal. Uit een enquête onder automobilisten bleek dat de overgrote meerderheid de aanwezigheid van de agenten waardeert. Een minderheid noemt het gezwaai 'nutteloos'. In navolging van het succes in steden als Arnhem werd besloten het 'filezwaaien' in januari van dit jaar ook in Amsterdam en Rotterdam in te voeren. Toch lijkt het experiment niet overal te slagen. Tussen Gouda en Voorburg op de A12 bleek dat de files weliswaar afnamen, maar dat ze verderop even hard weer ontstonden. Ook op de A2 bij Den Bosch was het resultaat wisselend. Kan gebeuren, zegt Witteveen. "Filezwaaien is niet dé oplossing, het bevordert alleen de maximale benutting van het wegdek." enz

    check zelf: http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/03/31/Vp/04.html

       Lino - 28 Maart 2007 - 10:00

    Buren op bezoek



    Vanmiddag om 1/2 3 hebben de tuinders van de Volkstuinen aan de overkant hun middagkoffie bij ons in Orbino genoten. Met de kaart erbij hebben ze ons verteld hoe het wordt. Uitkijkend over het landschap vanuit het Orbino raam wijzen de volkstuinders de ondergrondse disco, de bioscoop en de paardenrenbaan aan die er misschien zitten gaan komen. Ja als je eenmaal wegen bouwt, kan je net zo goed een reden maken om die wegen te gebruiken. De groentetuinen van onze nieuwe vrienden komen helemaal te midden van al het asfalt. En dan zijn er nog wat abstracte water partijen, de stukjes land die overblijven.

    Het was een gezellige middag.

       Lino - 23 Maart 2007 - 16:26

    Goudklompjes

    Komende drie dagen werk ik in mijn atelier aan het ordenen van het materiaal dat we de afgelopen zes weken verzamelden. We hebben als goudzoekers heel wat zand gezeefd en regelmatig goudklompjes gevonden. Nu is het spannend of ik die nog terug kan vinden. Dol ben ik op lijsten als ' de positieve aspecten van de file', 'concentratie in het verkeer en het verschil tussen mannen en vrouwen', 'file wereldwijd', enz.

    Van het video materiaal van het filezwaaien heb ik tot nu toe twee filmpjes gesneden. De eerste week gingen die over de energie van het eerste contact met de zwaaiende automobilisten. In het tweede filmpje heb ik alle stukjes video waar automobilisten toeterden bij elkaar gezocht. File vrienden zijn dat. Mensen die toeteren om onze aandacht ter trekken om bezwaaid te worden.

    Ik denk dat er zo nog een aantal filmpjes uit te halen zijn.

       Lino - 20 Maart 2007 - 14:15

    Frisse doorstart

    Maandagmorgen. Eerst opruimen. Het valt me weer op wat een prettige atmosfeer de ruimte van Orbino heeft. Van buiten verwacht je dat niet. Je denkt aan een koude ijzeren ruimte. Het licht is erg mooi, zo door het grote raam. De houten vloer en houten krukjes en de grijs geverfde wanden voelen goed. Het is een fijne kantine. De studenten genoten ervan, voelden zich er thuis.

    Ik heb nog veel ideeen waarvan ik er zeker een aantal zal proberen te realiseren. Een ervan is het uitnodigen van buurtbewoners. Daarom bezoeken Laila en ik om 1/2 3 de kantine van de tuinders aan de overkant van de N242. We hadden vorige week al uitgevist dat er twee keer per dag gezamelijk koffie wordt gedronken. We treffen een stuk of tien tuinders, mannen en vrouwen. "Ja hoor, ze willen vrijdagmiddag wel in Orbino hun koffie pauze houden".

    Zouden we ook bij de bouwers van Heijmans en het winkelpersoneel van Ranzijn (het groencentrum) kunnen voorstellen. Orbino als bedrijfskantine. Eerst maar eens zien hoe dit loopt.

    Ik heb een berg materiaal, vijftien uur video, studenten onderzoeken, foto's. Morgen begin ik dat uit te zoeken. Wat is er geschikt voor de tentoonstelling van volgende week.

       Lino - 19 Maart 2007 - 12:22

    Afscheid



    Persconferentie 1 Persconferentie 2

    Vandaag is het de laatste dag dat we filezwaaien en de laatste dag dat de studenten er zijn. Tien dagen lang hebben we met veel plezier gefilezwaaid. Echt ongelovelijk hoeveel energie we krijgen van de automobilisten.
    In de loop van de twee weken worden de reacties uit de file worden steeds heviger. Meer zwart wit, van ontroerend hartelijk tot ronduit gevaarlijk agressief.

    Een bus chauffeur van een dubbeldekker krijgt al zijn passagiers aan het zwaaien naar Lorenza, de Italiaanse studente. Elske ontmoet vier vrouwen in een busje: 'hééé wat leuk!!!!!.... wil je meerijden ? Nee ? Nou dan zwaaien we zometeen als we weggaan weer, ja ?" Joost ontmoet veel vrolijke reacties van spontane zwaaiers die weten dat we er zijn; een klein jongetje op de achterbank die hem - als was hij een popster - de hand wil schudden.
    Ook het negatieve is heviger. Als ik met camera man Andras bij Orbino sta te praten, schreeuwt een bijrijder in een vrachtauto ons op heel onaangename manier toe " wel zwaaien hé, mongolen !!!!". Geeft het gevoel dat je door hem gelyncht kan worden als je in je Orbino hesje niet staat te zwaaien. De tekst werkt goed. de studenten die voor het eerst in hun eentje staan, krijgen er interessante gesprekjes door. Een automobilist heeft al een geschreven boodschap achter zijn raam geplakt "but you are !!". Een buurtbewoner die zegt alleen te zijn sluit zich bij ons aan. Hij krijgt een Orbino hesje en doet mee.

    Eenmaal terug in Orbino gaan we hard aan de slag. De persconferentie voorbereiden en de Filezwaai cd afmaken. Ook sluit ik het project af met de studenten, waar ik zes weken mee gewerkt heb. Ik heb hun het vak geleerd, hen meegenomen in mijn werkproces. Intussen zijn we zijn ware kenners van de file geworden. De cd met daarop 1001 dingen om te doen in de file van file flirten, file fitness, enz is daarvan het resultaat.

    De persconferentie wordt goed bezocht. De filezwaai cd in auto's in een door ons zelf gecreeerde file ervaren. Alle bezoekers nemen het aanbod om naar de file te zwaaien aan. Ze zijn net als wij verbaasd, hoe veel plezier het geeft om contact te maken met mensen die in de intimiteit van hun eigen auto je groet beantwoorden.

       Lino - 16 Maart 2007 - 11:09

    Duimen omhoog



    Morgen, vrijdag 16 maart van 4 tot 5 de laatste persconferentie met de studenten. Komt allen. Gratis entree. Er worden filezwaaifilmpjes vertoont en er is de launch van de Filezwaai cd: 1001 dingen om te doen in de file van file fitness, file flirten tot verhalen over de file in Islamabad, Pakistan en Sofia, Bulgarije.

    Na het filezwaaien hebben we bij de stoplichten flyers uitgedeeld voor de persconferentie van morgen. Bijna iedereen kent ons of van het filezwaaien zelf of uit de krant. De werkmannen in de file hebben de flyer al in hun postvak gevonden.

    Na het flyeren zien we een Marokkaanse man op leeftijd naast zijn fiets aandachtig het informatie bord lezen. Als hij ons ziet, gebaart hij dat hij meer wilde weten. 'Het is toch morgen om 4 uur ?'. "Ja". 'Dan kom ik met mijn kleindochter die moet dit ook zien'. Fijn, dus twee bezoekers hebben we al. Verder geen idee hoeveel mensen we kunnen verwachten

    Fako:"YOU ARE NOT ALONE lijkt te werken. Je ziet mensen denken. Mannen in pakken zwaaien ook. Mensen glimlachen maar er is ook meer agressie:'je bent niet stoer' leek een man te zeggen. In m'n eentje zwaaien vind ik moeilijker maar het ging wel. Heel veel duimen gezien."

    Claire: " was interessant om alleen te staan, ging meer dingen uitproberen en echte verschillen in reactie waarnemen. Ik heb 7 flyers gegeven aan mensen die hun raampje open draaiden omdat ze meer wilden weten. Een busje met twee vrolijke vrouwen zei:" je moet op je bord een autootje en een boos gezichtje tekenen. Met alleen de tekst YOU ARE NOT ALONE, denk ik dat je van de kerk bent. Ik heb een paar mooie zwarte vingertoploze handschoenen van een leuke vent in een busje gekregen. hij had over ons in de krant gelezen".

       Lino - 15 Maart 2007 - 8:20

    Al licht



    Het is hartverwarmend, echt vrolijkmakend hoe enthousiast de automobilisten naar ons zwaaien. Toch begint het zwaaien in te slijten. De automobilisten hebben zo hun verwachtingen en wij ook. Ik vind ons nu te uitvergroot en vooral te intimiderend overkomen. Op de tweede plek waar we zo dicht op de mensen staan is de kwetsbaarheid is er af en dan gaat het teveel op een feel good actie lijken als Free hugs en de uitzwaaiservice op stations. Op zich niets op tegen maar dat is niet wat ik ermee wil. Ik wil juist dat het geen betekenis heeft zodat mensen er hun eigen verhaal bij gaan maken zoals ook de tekst YOU ARE NOT ALONE voor meer interpretaties vatbaar is. Eigenlijk was ik al van plan om met de borden YOU ARE NOT ALONE verspreid over de file te gaan staan. Iedereen in z'n eentje met een bord te laten zwaaien. Vanaf morgen gaan we dat ook doen.

    Gesprekken vandaag: Vier mannen in een werkbusje; "Moeten jullie niet naar jullie werk ?" "Dit is ons werk." en aantal mannen in een vrachtauto met dubbele cabine: " Willen jullie een lift ?", twee mannen in een personenauto wijzen naar ons bord en naar elkaar, zij zijn samen, wij ook.

    Oscar: " Sommige mensen komen van zo ver al enthousiast aan dat ik me afvraag of ze misschien alleen hier langs rijden om ons te zien. Een iemand draaide zijn raam open en gaf ons een compliment, hij vond het een mooi project. We vragen ons af: Gaan ze ons missen volgende week ? We denken (hopen ) van wel."

    Elske:" Vette ochtendzwaai gehad. De zon kwam net op en 't was warempel al licht toen we langs de weg stonden. Hoe een lach mensen doet omtoveren, vind ik prachtig. De enthousiaste toeters en zwaaiers zijn echt te gek. Kijk, van die mensen hou ik nou. Leuk onderzoek: hoe zwaai ik zelf en wat zegt dat over mij ?"


       Lino - 14 Maart 2007 - 8:14

    Mistig



    Het is zo mistig dat ik de afslag bij de Linoleum fabriek mis. Langs het kanaal kom je ook bij Orbino. Er hebben geen studenten geslapen vannacht want de treinen reden niet tussen Utrecht en Amsterdam.
    Laila is er wel, om 4 uur vannacht met de trein vanuit Utrecht vertrokken. Het is Laila (mijn assistent) haar eerste keer.

    Laila: Ik heb vandaag mijn filezwaaidoop gehad.De lente dag van gisteren was vandaag al weer vergeten, leek het. Iedereen leek sip en eenzaam. Mijn YOU ARE NOT ALONE bord leek daar weinig aan te veranderen. Beter een zonnetje die auto inzwaaien. Ik zie veel vraagtekens boven hoofden verschijnen. Hoeft niet. Zwaai maar. Er zijn ook 'zwaaigraag' mensen: lieve enthousiaste, uitbundige, beleefde, grijnzende en grappende. De mannen van Weg en Waterbouw willen wel meezwaaien. Goede ochtendgymnastiek net als toe ze in het Vondelpark aan het werk waren en ze meededen met een groep die elke ochtend een half uur ging lachen als begin van de dag.

    Lino: Ik krijg steeds hechtere contacten in de file. Mensen met wie ik al een praatje gemaakt heb, groeten me alsof we al jaren beste vrienden zijn. Het aantal 'duimen omhoog' stijgt. Een werkauto met vier mannen stopt, draait het raammpje open. 'Krijgen jullie daar nu geld voor ?'. Ja , het is gewoon een beroep, Filezwaaien. Vaste werktijden enzo. "oh, dan in de zomer wel in bikini zwaaien hè !" Elke ochtend zie ik ook dezelfde mensen hun hond uitlaten. Filezwaaien lijkt wel op de hond uitlaten. Je hebt een bezigheid die je als vanzelf in contact brengt met anderen. Zoals er type honden zijn die bij mensen passen, zo zijn er ook type auto's die op hun eigenaar lijken. Er zijn de grappige oldtimers: de kevers (met of zonder linnen dak), topolino's, de oude gele mercedessen. Dan zijn er de SUV's, een enkele hummer, de kleine boodschappenwagens, de middenklassers, de grote zakenmannen-auto's en een echte roedel van Audi en BMW sportauto's. Het raarste vandaag was een man die, zodra hij precies voor onze neus stilstond zijn deuren op slot deed. Een vierdubbele mechanische klik als groet.

       Lino - 13 Maart 2007 - 8:32

    YOU ARE NOT ALONE



    Ik merk dat nog meer mensen van het filezwaaien weten. We staan nu meer dan een week op dezelfde tijd, op dezelfde plekken en het heeft nu drie maal in de lokale kranten gestaan. Zo zijn er meer automobilisten die zelf mijn aandacht trekken door te claxoneren en te zwaaien. Onze grootste filevrienden draaien hun raam naar beneden voor een geschreeuwd praatje. 'Waar zijn de anderen ?' Ik sta er op maandag alleen, de studenten hebben de hele dag lessen.
    Vandaag zwaai ik met in mijn andere hand een stuk maquette karton met daarop de tekst YOU ARE NOT ALONE. Op de tekst wordt goed gereageerd. Een busje stopt, de man draait zijn raampje naar beneden en terwijl hij door zijn voorruit naar de hemel kijkt, zegt hij "Waar zijn ze dan....., die 'aliens' ?' Twee werkmannen samen in de auto zeggen ' Kijk om je heen, ze zijn juist wel alleen. Daar zouden ze nou eens wat aan moeten doen. Wij carpoolen wel. Mijn auto staat ergens anders'. Er is een automobilist die mij fotografeert; met een spiegelreflex in de hand rijdt hij langs mij. Een mooie antilliaanse chauffeur met een joekel van een kanarie gele vrachtwagen zwaaidanst langs mij. De man in de gesloten cabrio die nooit zwaait, stopt ook nu weer vlak voor mij. Hij kijkt door mij heen, niet agressief. Ik respecteer hem in zijn gesloten volharding. Een andere Audi TT rijder houdt zich niet in. Middelvinger omhoog, een woedende blik, gebaart hij mij dat ik moet verdwijnen. De meerderheid groet of minimaal, lacht mij toe.

    Toen kreeg ik de politie op bezoek, één auto, twee agenten, zwaailichten aan. Er was een melding geweest dat ik op het wegdek stond. Nou nee, ik sta ernaast. Ja en ze wisten ervan, het had in de krant gestaan. De agenten weten niet of dat wel mag FILEZWAAIEN. Als er een ongeluk gebeurt en mensen geven aan door mij afgeleid te zijn, ben ik aansprakelijk. Juist als mensen vaart minderen zoals hier bij het stoplicht houdt dat een gevaar in. Als ik vraag of ik beter een end verderop kan gaan staan daar waar het verkeer meer doorrijdt, antwoordt hij dat hij dat natuurlijk niet kan adviseren. Straks is hij nog aansprakelijk. Ze noteren mijn naam en telefoonnummer. Ik hoor er nog van. Terug in Orbino komt Kees Bolten mij de vergunning brengen. Het is kunstenaars van Orbino toegestaan werkzaamheden naast de weg te verrichten.

       Lino - 12 Maart 2007 - 12:50

    Second contact



    Vandaag 9 maart de vijfde filezwaaidag. Vanmiddag de tweede persconferentie.
    Weer hebben er een aantal studenten geslapen in Orbino. De ramen en muren zijn 's ochtends nat van de condens. Het is behoorlijk afzien in deze niet geisoleerde ijzeren container. Ik neem mijn petje af voor de discipline waarmee de studenten, die erg van uitslapen houden, elke ochtend weer om 7 uur langs de weg staan. Ik hou me nu meer met het registreren op video bezig en minder met het zwaaien. Dat vind ik jammer maar het levert goed materiaal op zoals we konden zien in de eerste montage die ik voor de persconferentie in elkaar zette.

    Oscar: " De vrachtwagen chauffeurs blijven enthousiast. "die man zwaait nooit", zei Lino. een man in een (gesloten) cabrio keek ons met een serieus gezicht aan. Hij staat precies voor onze neus stil. Hij zwaait niet en gaat ook niet zwaaien. We proberen zijn gedachten te lezen. Is hij boos ? beledigd ? of gewoon verbaasd ? Ik krijg het idee dat hij er moeite mee heeft dat we niet gewoon gaan werken. Echt werk."
    Joost: "Vanochtend zwaaide er ook een gabbermeisje met een sigaret in haar mond (op de passagiersplaats). Ik was er door verrast, had niet verwacht dat ze ging zwaaien. Volgens mij had ze het zelf ook niet verwacht.
    Hoe voelt het voor mensen om te volharden in het ‘niet zwaaien’, als er 4 blije eikels naar je zwaaien ? Volgens mij is dat heel moeilijk."

       Lino - 9 Maart 2007 - 9:02

    First contact



    Film First contact

    De routine komt er al aardig in. Mooi vind ik dat. Zoiets als file zwaaien tot je werk maken. De studenten die in Orbino slapen en ik die elke ochtend komt aanrijden. We weten wat ons te doen staat om 1/2 7. We staan deze week op de zelfde plaatsen om ook de automobilsiten naar ons te laten uitkijken.

    Fako: "Vandaag viel me heel erg mee. Ik had verwacht dat het minder zou zijn omdat we maar met drie gingen zwaaien, zonder mijn klasgenoten. Maar op den duur veerde ik op en was ik er erg vrolijk onder. Het lijkt me belangrijk dat we niet onderdeel van de sleur van mensen worden. Dat gevoel had ik wel een beetje. Dat er een aantaal zwaaiden uit sociale verplichting en dat nog weinig mensen verrast worden." (Lino: Wat is sleur ? Goede plek om fenomeen sleur te onderzoeken voor ons als reporters)
    Lorenza:" I really liked waking up this morning with such a beautifull sunrising....maybe that was also the reason that people were so happy in the cars. Spoke directly with people inside cars, gave a boy a high five with my hand because he was so happy we were waving to him. Also happened I sent kiss to the dnug (?) man!!.... and they responded to me. Hope people will keep my smile and my wave with them, in their memory."

       Lino - 8 Maart 2007 - 8:19

    Goedemorgen snelweg.



    Film Goedemorgen snelweg

    Vandaag de derde dag om 1/2 5 opgestaan om om 1/2 6 op pad te gaan. Het voelt net als toen mijn oudste zoon naar de basis school ging. Ineens ben je 'soldaat' in een 'leger' (toen van moeders en vaders met fietsen met zitjes) waar je het bestaan niet van kent. Ongelovelijk dat mensen dit jaar in jaar uit elke dag doen. Ik heb er na drie dagen al een jetlag aan over gehouden.

    Het zwaaien blijft heel bevredigend. Vannacht sliepen er vijf studenten in Orbino. Supertof zo een grote groep. ze hadden veel succes.

    Elske: "Een maal langs de weg hief een van ons voorzichtig zijn hand op. direct reactie vanaf de weg. Vet ! Mensen reageerden vrolijk. We toverden op veel gezichten een glimlach.een aantal mensen riepen iets waarvan we niet veel verstonden. Zéér, zéér knus.' "
    Claire:" Je moet gericht zwaaien naar 1 automoblist pas dan voelen ze zich aangesproken. Een mevrouw deed haar raampje open; "Wat doen jullie ? antwoord: 'Zwaaien !' mevrouw: "ik ben niet chagrijnig hoor !' Ik word instantly vrolijk van de vrolijke vriendelijke sfeer. Mensen zijn echt even blij. Ook ga ik meer zien wie er in de massa zitten, wat de persoonlijkheden zijn."

    De jonge mannen kregen kussen toegeblazen van dames op leeftijd uit de file.

    We praten na over het waarom van het zwaaien. Het heeft geen andere bedoeling dan die van toevoegen van een druppel fictie
    aan de werkelijkheid.

    Vandaag zie ik vooral de niet zwaai bewegingen. De hand wil zwaaien maar de mens niet. Gaat die hand naar de kin, in het haar of schermt het hoofd even van ons af. Of zwaait die toch ?

       Lino - 7 Maart 2007 - 8:11

    Filevrienden



    Film Filevrienden

    Vandaag zwaai ik samen met Lorenza, een studente uit Torino. het waait een halve storm en de regen slaat ons om de oren.
    Lorenza schreef hierover: "Most people waved back to us, surprisingly. maybe because for the bad condition we were in. I noticed that most vans and strange cars are really friendly more then people in normal cars. Waving is quite funny, sometimes if I really search the contact with everyone I can esthablish a personal communication. Then it starts to be more sensible. For example when people play the horn or really smile, when there are more people in the car and they talk to eachother about us. I also noticed that when there are children in the car also adults are more involved in the waving, sometimes they even suggest their kids to wave. At the beginning when it was very dark, the bicycle light I put on the left pocket of my jacket was really helpfull. I also noticed that when people stop at the traffic lights they don't look at you, somehow they hide themselves, they are like scared and embarrased due to your presence so close to them. But perhaps they will wave to you when the traffic starts again to move."

    ik zag een aantal dezelfde automobilisten als gisteren. Een man met grijze ringbaard en grijs half lang haar in een wit busje keek vandaag ook weer stoicijns voor zich. Toch zwaait 80 % wel. Het is denk ik moeilijker niet te zwaaien dan wel. Ik zag weer meer soorten zwaaien bv handen aan de bovenkant van het stuur en dan alleen 1 vinger oplichten.
    Twee mannen in een bestelbus draaien hun raam open. Wat doen jullie ? Zwaaien. Waarom ? Voor jullie. En waarom nemen jullie dat op ? Voor later.

       Lino - 6 Maart 2007 - 8:48

    Aanvang filezwaaien



    Om 7 uur in de ochtend ben ik met filezwaaien begonnen. Alleen. De studenten hebben andere dingen te doen. Het wordt net licht. Ik moet me vermannen. Heb je zoiets bedacht en op het moment dat het gaat gebeuren verklaar je jezelf voor gek. Gewoon als je werk zien hou ik me voor en vertrek met m'n videocamera naar de file. Gaat het zwaaien en terugzwaaien eerst nog wat stroef, de vrachtwagen chauffeurs zetten de toon met een professionele zwaai, lekker vol en vet begeleid door een dikke stoot op de toeter. Ik krijg de smaak te pakken en ben nu ook echt gevallen voor mijn eigen plan. Ik onderscheid al 5 soorten zwaaien: 1. de professionele zwaai van de vrachtwagen en bus chauffeurs 2. de automatische zwaai, een hand omhoog als reflex zoals mensen altijd lachen als ze op de foto komen zelfs naast het lichaam van de overleden echtgenoot. 3. de plezierzwaai van de mensen die er de lol van inzien er een eigen vorm van terug groeten van maken, 4. de obligate zwaai, blik voor uit, hand omhoog liefst net voor ze uit mijn blikveld verdwijnen, 5 de superenthousiaste zwaai die toeteren om mijn aandacht te trekken zodat ik naar ze kan terugzwaaien.

       Lino - 5 Maart 2007 - 12:23

    Voorbereiding filezwaaien



    Begin februari zijn we in Utrecht begonnen met voorbereidigen voor het FLIEZWAAIEN Een internationale groep van studenten van de Hogeschool van de Kunsten volgde eerst een korte opleiding tot reporter in de vorm van wandelexperimenten in de Utrechtse binnenstad Vervolgens zijn de studenten hun eigen fileonderzoek begonnen. Vragen als 'Wat doen mensen in de file', 'concentratie in de file, oorzaken en remedies', 'emotionele landkaarten' en 'tekens langs de weg als verkeersborden, pictogrammen en billboards' waren zoal aanknopingspunten. Studenten hebben het internet als bron gebruikt maar zijn ook de straat opgegaan. File gedrag werd met vragenlijsten onderzocht bij taxichauffeurs en bij automobilisten op benzinestations. ook is er met een auto in de file rond Utrecht geeperimenteerd. Flirten dat is wat er veel gebeurt in de file, bleek. iemand had er zelfs zijn aanstaande ontmoet. Een kunstenares met haar telefoonnummer op haar busje, werd in de file regelmatig door mede filisten gebeld. er zijn verhalen geschreven over het verkeer in Sofia (a warlike situation) en Islamabad (Happy chaos traffic jam). Vanaf 1 maart werken we hier.

       Lino - 14 Februari 2007 - 14:27